De Wet Verbetering Poortwachter is ingesteld ter preventie van ziekte en verzuim op de lange termijn. Het doel van de wet is dat een werkgever en werknemer samen met een arbodienst of bedrijfsarts gaan kijken wat er moet gebeuren om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen. Maar wat brengt deze wet allemaal met zich mee voor jou als werknemer?
Eerste contact
Op een dinsdagochtend word je wakker en je voelt je niet helemaal topfit. Je bent misselijk en hebt koorts. En dan? Wat zijn de volgende stappen die je moet nemen? Het is allereerst belangrijk dat je contact opneemt met je werkgever en ervoor zorgt dat de werkgever de juiste gegevens heeft om door te geven aan de arbodienst. De werkgever zal je dan ziekmelden. Vervolgens moet je bereikbaar blijven voor de arbodienst. Zij zullen je waarschijnlijk een dag na je ziekmelding bellen om te vragen hoe het met je gaat. Als werknemer heb je het recht om de reden van ziekte niet te delen met de arbodienst.
Probleemanalyse
Ben je na 4 weken nog steeds ziek? Dan zal de arbodienst een afspraak in gaan plannen met de bedrijfsarts. Vanwege COVID-19 nemen deze afspraken op dit moment nog telefonisch plaats. Tijdens het telefonische consult met de bedrijfsarts zullen er vragen worden gesteld over jouw arbeidsongeschiktheid. Als werknemer ben je verplicht antwoord te geven op de vragen die bedrijfsarts stelt. Daarnaast zal een bedrijfsarts tijdens het eerste consult een probleemanalyse en een re-integratieadvies opstellen. In een probleemanalyse komt te staan waarom je niet meer kan werken, wat de mogelijkheden voor herstel zijn en wanneer de bedrijfsarts denkt dat jij het werk weer kan gaan oppakken.
Meestal geeft de bedrijfsarts aan dat hij een vervolgafspraak wil. Tijdens de vervolgafspraak zal er niet nog een keer een probleemanalyse worden opgesteld, maar wel een re-integratieadvies. In een re-integratieadvies staat wat de huidige status is van jouw arbeidsongeschiktheid, de beperkingen, eventuele mogelijkheden voor werk en wat aanvullende informatie. De bedrijfsarts mag niet alles in dit re-integratieadvies zetten. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bedrijfsarts informatie gaat opvragen bij een huisarts. Hiervoor moet jij, als werknemer, een medische machtiging ondertekenen. De informatie die de bedrijfsarts van de huisarts krijgt mag niet in het re-integratieadvies worden opgenomen.
Plan van aanpak
Uiterlijk 2 weken na de allereerste afspraak bij de bedrijfsarts zal de arbodienst een plan van aanpak opstellen. Hierin komt te staan wat er de komende tijd zal gaan gebeuren om jouw re-integratie te bevorderen. Het plan van aanpak is een onderdeel van het re-integratiedossier.
In het re-integratiedossier komt het verloop van de ziekte te staan en alle activiteiten die zijn ondernomen om jouw re-integratie te bevorderen.
Deskundigenoordeel
Maar wat nou als je het niet eens bent met het re-integratieadvies van de bedrijfsarts? Het kan zo zijn dat de bedrijfsarts zegt dat jij 6 uur per dag kan gaan werken terwijl jij dat totaal niet ziet zitten. In dit geval kan je een Deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het UWV gaat dan beoordelen of het re-integratieadvies van de bedrijfsarts realistisch is. Een Deskundigenoordeel aanvragen kost €100,- en deze kosten zijn voor jou als werknemer. Een Deskundigenoordeel aanvragen kan via de onderstaande link:
Aanvragen deskundigenoordeel door werknemer | UWV | Particulieren
Evalueren en bijstellen
Theoretisch gezien zal de arbodienst elke 6 weken telefonisch contact opnemen met je om te vragen hoe het met je gaat. In de praktijk blijkt dat een arbodienst vaker contact met je zal opnemen. Prevenzo neemt sowieso elke 2 tot 4 weken contact met je op.
42e week melding
Ben je na 42 weken nog ziek? Dan zal de werkgever of arbodienst je ziek melden bij het UWV. Het UWV is dan op de hoogte van het langdurige ziekteverzuim.
Eerstejaarsevaluatie
Tussen de 46e en 52e week zal er een eerstejaarsevaluatie zijn. Tijdens deze evaluatie bekijk jij samen met je werkgever wat jullie willen behalen wat betreft de re-integratie voor het tweede jaar.
WIA
Als je na 87 weken nog ziek bent, krijg je van het UWV een WIA-aanvraagformulier opgestuurd. Dit formulier moet je invullen en binnen 3 weken terug hebben gestuurd naar het UWV. De werkgever moet in deze periode het re-integratiedossier hebben opgestuurd naar het UWV. Het UWV zal vervolgens het re-integratiedossier gaan beoordelen en jij zal de WIA-keuring van het UWV krijgen. Als aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan zal de WIA-uitkering worden toegekend.
Het kan zo zijn dat het UWV vind dat je nog mogelijkheden hebt bij je huidige werkgever. In dit geval zal je werkgever eventueel het een en ander moeten aanpassen als het gaat om de werkzaamheden die je uitvoert, je werkplek of de middelen die de werkgever beschikbaar stelt om je werk uit te voeren.
Loon
En hoe zit dat nu met de loondoorbetaling? Een werkgever is verplicht de eerste twee jaar van je ziekte door te betalen. Per jaar moet een werkgever minstens 70% van het loon doorbetalen, maar dit verschilt ook weer per CAO. In de ene CAO staat namelijk dat een zieke werknemer het eerste ziektejaar 100% doorbetaald krijgt, maar in een andere staat juist dat een zieke werknemer in het eerste ziektejaar 80% doorbetaald krijgt.