Arbeidsconflicten en verzuim

Oplossen en voorkomen van een arbeidsconflict
En hoe nu verder als er sprake is van een arbeidsconflict? Hieronder een kort overzicht hoe een arbeidsconflict (mogelijk) opgelost, maar ook voorkomen kan worden:
1.Herken de signalen
- Een aantal signalen van een (beginnend) arbeidsconflict zijn:
- Ongemotiveerd personeel
- Regelmatig verzuim
- Conflicten die niet worden opgelost
- Groepsvorming
2.Ga in gesprek met elkaar
3.Luister naar elkaar
Als werkgever moet je luisteren naar het verhaal van de werknemer en ook andersom. Probeer je tijdens het gesprek zo goed mogelijk te verplaatsen in de ander.
4.Maak afspraken
Het is belangrijk dat er na een gesprek direct actie komt. Het is daarom handig om tijdens en na een document op te stellen waarin de afspraken duidelijk staan en door beide partijen worden ondertekend.
5.Plan een vervolggesprek in
Tijdens dit vervolggesprek zal het ondertekende document met de afspraken erbij worden gepakt. Er zal worden gekeken in hoeverre de betrokken partijen zich aan de afspraken heeft gehouden en of deze gehouden afspraken uiteindelijk voor een oplossing hebben gezorgd.
6.Hulp inschakelen
Wanneer men er niet uitkomt, is het verstandig dat er een deskundige wordt ingeschakeld. Hierbij kan worden gedacht aan een interne bemiddelaar, mediator, advocaat/jurist of een medische specialist.


